photo lamanutama_zps42d97f2a.jpg  photo ORGANISASI_zpsa868b266.jpg  photo HUBUNGIKAMI_zpsd43bda8f.jpg  photo AKTIVITI_zps0d100c36.jpg  photo GALERI_zps03a7497e.jpg

Monday, February 23, 2015

HAM IV : Pendidikan Kanak-Kanak di Pulau Mabul

PENULISAN HAM IV SIRI 4
Pendidikan Kanak-Kanak di Pulau Mabul

Assalamualaikum. Alhamdulillah syukur dapat ke Pulau Mabul, Sabah.


My assumption towards kids in Mabul.
-Kanak-kanak yang aggressif dan sukar dikawal.
-Disebabkan mereka tidak mendapat hak pendidikan, saya anggap kanak-kanak ini kurang bijak.


Skop Penulisan: Pendidikan.
Perjumpaan pertama bersama kanak-kanak Pulau Mabul.


Pada mulanya, mereka seorang yang pemalu. Cepat respon. Teruja dengan kehadiran orang baru. Tahu mengira dan pandai berjual beli. Tekun dan bersungguh-sungguh apabila  melakukan aktiviti. Sangat kreatif.


Salah satu karya lukisan kanak-kanak Mabul Kids. Mereka memiliki bakat melukis yang orang luar /pelawat tidak jangkakan. Satu pembaziran besar jika bakat mereka dibiarkan begitu sahaja.


Perjumpaan kedua ketika aktiviti sukaneka.


Ketika sukaneka, saya melihat kanak-kanak tersebut sangat bijak dalam melakukan aktiviti baling getah ke dalam pinggan. Aktiviti tersebut dilakukan di tepi pantai dalam keadaan yang berangin. Apa yang mereka lakukan ialah mereka menyimpul getah tersebut terlebih dahulu suapaya dapat menahan derusan angin yang kuat. One word. Bijak.

Ternyata ‘my assumption’ salah. =)

Secara keseluruhannya, pendidikan sangat memainkan peranan penting dalam system kehidupan. Mengapa?

Sudut sistem kekeluargaan.
Mereka mempunyai bilangan anak yang ramai (nisbah: 1 keluarga 10 orang). Muncul satu persoalan, adakah apabila tidak mempunyai pendidikan, maka mereka tidak tahu merancang keluarga (family planning)?

Sudut persekitaran.
Kawasan kampung kotor. Sampah boleh dilihat merata-rata. Tepian pantai penuh dengan longgokan sampah. Adakah mereka tidak tahu mengenai penjagaan alam sekitar? Atau.. mereka tahu tetapi tidak mempunyai kesedaran? Di sini lah lompang pendidikan yang jelas.

Sudut komuniti.
Pada pendapat saya, golongan ibu bapa, tidak ada rasa keperluan untuk mengubah masa depan kerana tidak tahu platformnya. Mereka berjudi. Aktiviti berjudi ini disebabkan pengaruh daripada pelacong/orang luar. Apabila tidak mempunyai pendidikan, maka jelas tidak dapat membezakan yang baik dan buruk.

Sudut Agama.
Kebanyakan masyarakat Mabul beragama Islam. Namun ada segelintir daripada mereka yang menyembah/mempercayai perkara-perkara khurafat atau yang bertentangan dengan ajaran Islam. Pergaulan antara lelaki dan perempuan juga agak bebas. Ternyatalah, ilmu jalan menuju iman (Islam).

Apabila tiada pendidikan, tiada ilmu, maka setiap sudut di atas juga akan terabai.

Ya, sistem pendidikan bermasalah.


Oleh disebabkan tidak mendapat peluang dalam pendidikan (belajar di sekolah harian), mereka secara tidak langsung telah manfaatkan pembelajaran sepanjang hayat (PSH) dalam kehidupan seharian mereka. Mereka kaya dengan pelbagai kemahiran. Sebagai contoh, kemahiran berenang, kemahiran memanjat pokok, melukis dan mengayuh sampan (walaupun usia masih muda). Saya percaya kemahiran tersebut juga adalah ilmu yang perlu dibelajar. I would say, they are smart in their own way. =)



Kanak-kanak ini bercita-cita tinggi dan berharap memiliki masa depan yang cerah. Persoalannya, adakah ianya akan menjadi kenyataan dengan kurangnya panduan yang mampu membantu mereka merangka pelan kehidupan. Mampukah??


INS. 16 MARCH 2014.

No comments:

Post a Comment