photo lamanutama_zps42d97f2a.jpg  photo ORGANISASI_zpsa868b266.jpg  photo HUBUNGIKAMI_zpsd43bda8f.jpg  photo AKTIVITI_zps0d100c36.jpg  photo GALERI_zps03a7497e.jpg

Tuesday, February 3, 2015

HAM IV : Kanak-Kanak Suluk dan Bajau di Pulau Mabul

PENULISAN HAM IV SIRI 3
Kanak-kanak Suluk dan Bajau di Pulau Mabul

Etnik Bajau dan Suluk merupakan antara etnik yang ada di Pulau Mabul. Sepanjang program di Pulau Mabul, saya dan ahli kumpulan saya telah mendekati kanak-kanak Suluk dan Bajau. Kanak-kanak Suluk dan Bajau ini senang ditemui di pulau tersebut kerana mereka menetap di bahagian darat. Kanak-kanak Suluk dan Bajau di pulau ini juga dibahagikan kepada dua kategori, iaitu warganegara dan bukan warganegara atau stateless.

Sepanjang di Pulau Mabul, kami mendekati kanak-kanak Suluk dan Bajau melalui program-program yang kami adakan. Dari program-program yang kami adakan, saya dapat mengenalpasti ciri-ciri dan keistimewaan kanak-kanak ini.

Antara ciri dan kestimewaan kanak-kanak ini ialah peramah. Semasa program pertama yang kami adakan di Mabul Kids Education Society (MKES), apa yang dapat saya lihat ialah sifat peramah kanak-kanak ini. Selepas menjejakkan kaki ke dalam MKES, kanak-kanak ini terus menyapa kami. Mereka juga tidak kekok dengan kami dimana setiap aktiviti yang kami jalankan, mereka menyertainya dengan bersungguh-sungguh dan gembira. Tambahan lagi mereka juga suka berbual dengan kami. Hal ini sekaligus membuatkan kami mudah rapat dengan mereka.

Seterusnya, kanak-kanak Suluk dan Bajau ini mempunyai semangat yang tinggi untuk belajar. Kanak-kanak di MKES majoritinya adalah kanak-kanak stateless yang tidak mempunyai peluang untuk bersekolah di sekolah kerajaan. Walaupun mereka tidak berpeluang untuk mendapat pendidikan sempurna di sekolah kerajaan, namun, mereka tetap ingin belajar, dan disebabkan itu mereka datang ke MKES ini. Apa yang menariknya di MKES ini, semua pelajar diajar tentang perkara yang sama. Semua pelajar tidak kira usia belajar perkara yang sama. Dalam erti kata lain, tidak ada pembahagian kelas di MKES. 

Selain itu, kanak-kanak ini juga mempunyai kreativiti yang tinggi. Hal ini dapat dilihat melalui aktiviti melukis yang kami adakan di MKES. Hampir ke semua kanak-kanak in mempunyai bakat melukis dan mewarna. Cara mereka melukis persis seakan-akan pelukis professional. Cara mereka mengekspresikan imaginasi mereka ke dalam satu lukisan amat mengagumkan  saya. Jika diberi peluang dan didikan, mereka pasti boleh berjaya menjadi seorang pelukis terkenal.


Di samping itu, kanak-kanak ini juga mempunyai cita-cita yang tinggi. Saya dan beberapa ahli kumpulan projek telah menemubual 12 orang kanak-kanak Suluk dan Bajau semasa berada di Surau. Dalam temubual tersebut, kami bertanyakan nama, umur, hobi dan cita-cita mereka. Kami juga mendapati hanya seorang kanak-kanak yang bersekolah di sekolah kerajaan atau dalam erti kata lain mempunyai kewarganegaraan dan selebihnya bersekolah di Mabul Kids Education Society. 

Apa yang menyedihkan saya adalah, kanak-kanak stateless ini mempunyai cita-cita yang tinggi. Ada yang ingin menjadi Polis, Ustaz, cikgu, Imam dan ada juga yang ingin menjadi doctor. Terdetik di hati saya satu persoalan, adakah mereka sedar yang cita-cita mereka itu akan menjadi satu khayalan sahaja? 

No comments:

Post a Comment