photo lamanutama_zps42d97f2a.jpg  photo ORGANISASI_zpsa868b266.jpg  photo HUBUNGIKAMI_zpsd43bda8f.jpg  photo AKTIVITI_zps0d100c36.jpg  photo GALERI_zps03a7497e.jpg

Tuesday, October 14, 2014

Bertatihnya Aku di Kolej Ibu Zain

Oleh : Abdul Rauf Badrul Hisham

Bismillahirrahmanirrahhim...

Salam Perantauan Buat Warga Kolej Ibu Zain...

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah s.w.t atas segala nikmat yang dikurniakan ke atas kita. Kini saya berada di Ma’raad, Tanta, Mesir. Alhamdulillah saya sudah mulakan kuliah dalam bidang pengajian Perubatan Pergigian di Fakulti Perubatan Pergigian, Universiti Tanta, Mesir.


Berikut antara gambar sewaktu “Jaulah” sekitar Kaherah, Mesir.

Sewaktu berada di Qal-‘Ah Salahuddin (Kubu Salahuddin) di Kaherah, Mesir
Berada di dalam Masjid Muhammad Ali


In sya Allah, saya ingin berkongsi pengalaman berada di Kolej Ibu Zain dan keadaan semasa di Tanta...

Kolej Ibu Zain, Universiti Kebangsaan Malaysia ... >>>

Sepanjang tempoh hampir 1 bulan bertatih mengenal dunia universiti yang penuh dengan ragam dan karenah manusia yang pelik-pelik. ½ lelaki dan ½ perempuan yang membuat aku terfikir, “Ini ke dunia luar yang akan aku tempuhi?" Itu salah satunya la .Namun apa yang menarik di Kolej Ibu Zain ini terlalu banyak. Okay rauf dapat klasifikasikan kepada beberapa “point”. Antaranya;

1. Felo yang sporting and like a brother to us


Cerita je pasal Felo, mesti felo-felo Kolej Ibu Zain (KIZ) ranking top 3. Ke top 2? Ke Top 1 ? Itu masing-masing punya pendapat la. Abang Acap, Abang Chang Ee, Abang Syaqiq, Abang Iejan Comel, Abang Nik. Semua mantap2 dan ramah dengan pelajar KIZ. Lagi-lagi felo blok D tu. Abang Iejan yang comel dan “cute” .Before cerita pasal abang iejan. Lets talk about others dulu. Hehehe. Dengan abang2 felo blok lain mungin kurang bergaul BUT !! they still peramah. Ingat lagi waktu nak ke Metropoint Kajang untuk teman geng nak berlatih Bowling. Aku tumpang kereta abang Nik. Awalnya like “krik krik krik. Hahaha. But suddenly bercakap la jugak and ada topic to talk. Aku ni bab nak beramah susah sikit. Tapi kalau dah rapat, takut tak terlayan je nanti. 

Back to Main Character Brother Iejan. Like a Brother. So caring. So kind. So cute. So and so.Meski perkenalan yang hanya hampir 1 bulan sahaja bisa membuat kami rapat like adik beradik. Ilmu bomoh apa entah yang abang Iejan guna sehinggakan kami rapat dengan dia as a Family. Tak boleh cerita panjang2 pasal abang iejan ini. Nanti takut dia terkenang penulisan hambar aku ni. >_<


2. Kawan atau Aku dah anggap as Sahabat BLOK D
Sebut je blok D. We like “Assobiyyah”. Pengenalan yang hanya 1 bulan ini juga buat kami rapat dan respect each other. Dengan karenah manja, nakal, dan macam-macam lagi. 


Perlu ke cakap pasal budak-budak blok lain? Hehe.Masuk blok D dulu la. Hehehe. First day masuk KIZ ternanti-nanti juga siapalah roomate aku. Adakah sama dengan roomate aku sebelum ini? Tunggu punya tunggu, rupanya aku tak ada roomate. Happy and Bored. So aku banyak berkepit dengn Aieman sebab dia dulu satu sekolah dengan aku waktu sekolah menengah. Kami sekolah biasa je.



Tak macam budak2 lain yang dari MRSM, SBP, SMS & etc. From that, kenal la seorang demi seorang budak2 either di blok D atau pun daripada blok lain. Then, abang iejan uruskan untuk aku dapat roomate baru. Nama manjanya Adam. Bersyukur dapat roomate. Dan bangga dengan roomate ini sebab ada latar belakang yang HEBAT dan aku sangat sangat KAGUM dengan dia. Hope dia tak baca penulisan ini supaya dia tak RIAK. Hehehe. 

Aku kenal Daus, Faisal, Nasir, Abang Izzul, Ustaz Rahmad, Fahmi (IPIN), Syuk (UPIN) & Abang2 yang lain. Tak nak cerita lebih2 pasal kawan ini sebab taknak menaip sambil kesat air mata. Biarlah kenangan yang lain aku semat di hati. Sungguh kita kena bersyukur dengan kawan2 dan sahabat2 di sekeliling kita. Mana tahu mreka antara asbab kita masuk ke Syurga. Aku cuma mengharapkan pertemuan kita di KIZ ini mendapat reda Allah. Semoga kita masih bisa bergurau senda di dalam Syurga. “Usah Dilupa Akan Daku Dalam Doamu”.

Abang-abang senior yang lain pun banyak membantu kami. Even beza umur hanya setahun dua. Takpun sama umur, namun tidak menjadi penghalang kepada hubungan persaudaraan yang erat. Kepada Abang Amsyar terima kasih kerana banyak bantu dan berleter untuk saya. Terima kasih untuk buku ‘Rabiatul Adawiyah’ tu. Mengenangkan kembali sejarah silam saya.Untuk abang yang lain pun peramah even saya macam nak tak nak je cakap sebab tak tahu nak cakap apa.

Untuk disini sahaja dulu coretan kasih buat sahabat-sahabat di Kolej Ibu Zain serta felo dan yang lain. Meski setiap pertemuan yang baru menjalinkan sebuah ikatan persahabatan yang baru namun yang LAMA masih dalam KENANGAN dan INGATAN. Moga setiap masa kita bersama mendapat reda dan keberkatan Allah s.w.t.


SAMPAI KITA BERJUMPA LAGI !!!

Jangan lupa like PAGE

and Cer singgah di my blog at



Nota Kaki MEP:
Selamat maju jaya kepada Rauf yang jauh di perantauan. Semoga terus sukses dan jangan lupa kami di sini! :)

No comments:

Post a Comment